زیتون

زیتون هم به عنوان میان وعده و هم به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده سالاد، ساندویچ و خورش محبوب است. آنها دارای بافت جویدنی و طعم غنی و شور هستند. مردم بیش از 7000 سال است که درختان زیتون را کشت می‌کنند و مدت‌هاست که میوه آن را با فواید سلامتی مرتبط می‌دانند. صدها گونه زیتون وجود دارد و این میوه ها و روغن آنها بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهند که ممکن است به افراد کمک کند از بیماری جلوگیری کنند و عمر طولانی تری داشته باشند.

فرق زیتون شکسته و زیتون کنسروی چیه؟

آیا زیتون برای شما مفید است؟

خوردن زیتون می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. زیتون و روغن زیتون سابقه طولانی در فواید سلامت گزارش شده دارند و شواهد علمی رو به رشدی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد. روغن زیتون که تولید کنندگان آن را با خرد کردن میوه های زیتون و سپس جدا کردن روغن از پالپ تهیه می کنند، نقش کلیدی در رژیم غذایی مدیترانه ای ایفا می کند. زیتون دارای کلسترول پایین و منبع خوبی از فیبر غذایی است که بدن برای سلامت روده به آن نیاز دارد. آنها همچنین سرشار از آهن و مس هستند.

تحقیقات نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی می تواند به افراد کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند. یک مطالعه منبع معتبر تقریباً 26000 زن نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 28 درصد در مقایسه با رژیم غذایی کنترل کاهش دهد. رژیم مدیترانه ای شامل مصرف روزانه غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ماهی و گوشت بدون چربی را در حد اعتدال می خورند اما گوشت قرمز و فرآوری شده را به ۲ تا ۳ وعده در ماه محدود می کنند.

این رژیم همچنین بر تعویض چربی های ناسالم مانند چربی های ترانس و چربی های اشباع شده موجود در کره و مارگارین با چربی های سالم مانند چربی های چند غیر اشباع و تک غیراشباع موجود در زیتون و روغن زیتون تاکید دارد. زیتون منبع خوبی از اولئات است که یک اسید چرب تک غیراشباع است. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که خوردن چربی های تک اشباع بیشتر در مقایسه با خوردن کربوهیدرات بیشتر، خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری را کاهش می دهد.

منبع اعتماد بنیاد قلب آمریکا همچنین بیان می‌کند که چربی‌های تک غیراشباع می‌توانند تأثیر مفیدی بر سلامت قلب داشته باشند، زمانی که فرد آنها را در حد اعتدال مصرف کند. روغن زیتون فرابکر همچنین سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که می تواند به پیشگیری از بیماری های مربوط به قلب و عروق خونی کمک کند. برخی افراد معتقدند که این آنتی اکسیدان ها می توانند پیشرفت بیماری های عصبی و حتی سرطان را کاهش دهند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید این ادعاها ضروری است.

شایان ذکر است که تولید کنندگان مواد غذایی معمولا زیتون را در آب نمک نگهداری می کنند که دارای نمک بالایی است. با گذشت زمان، سطوح اضافی نمک در بدن می تواند منجر به فشار خون بالا، حملات قلبی و سکته شود، بنابراین افراد باید زیتون را در حد اعتدال مصرف کنند.

9 عوارض عجیب و خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن که نمی دانستید | مجله کوروش
محتوای غذایی انواع زیتون

زیتون دارای محتوای چربی بالایی است. محتوای غذایی 100 گرم (گرم) زیتون سیاه بدون هسته رسیده و کنسرو شده منبع مورد اعتماد به شرح زیر است:

درشت مغذی ها:

انرژی: 116 کالری
پروتئین: 0.84 گرم
چربی کل: 10.90 گرم
کربوهیدرات: 6.04 گرم
فیبر: 1.60 گرم
مواد معدنی:

کلسیم: 88 میلی گرم (میلی گرم)
آهن: 6.28 میلی گرم
منیزیم: 4 میلی گرم
پتاسیم: 8 میلی گرم
سدیم: 735 میلی گرم
روی: 0.22 میلی گرم
مس: 0.25 میلی گرم
ویتامین ها:

ویتامین C: 0.90 میلی گرم
نیاسین: 0.04 میلی گرم
ویتامین B-6: 0.01 میلی گرم
ویتامین A: 17 میکروگرم (میکروگرم)
ویتامین E: 1.65 میلی گرم
ویتامین K: 1.4 میکروگرم
محتوای غذایی 100 گرم زیتون سبز کنسرو شده یا بطری شده منبع مورد اعتماد به شرح زیر است:

درشت مغذی ها:

انرژی: 145 کالری
پروتئین: 1.03 گرم
چربی کل: 15.32 گرم
کربوهیدرات: 3.84 گرم
فیبر: 3.30 گرم
مواد معدنی:

کلسیم: 52 میلی گرم
آهن: 0.49 میلی گرم
منیزیم: 11 میلی گرم
پتاسیم: 42 میلی گرم
سدیم: 1556 میلی گرم
روی: 0.04 میلی گرم
مس: 0.12 میلی گرم
ویتامین ها:

نیاسین: 0.24 میلی گرم
ویتامین B-6: 0.03 میلی گرم
فولات: 3 میکروگرم
ویتامین A: 20 میکروگرم
ویتامین E: 3.81 میلی گرم
ویتامین K: 1.4 میکروگرم
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون استاندارد منبع معتبر حاوی مواد مغذی زیر است، از جمله:

انرژی: 119 کالری
چربی کل: 13.5 گرم (شامل 9.85 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباع، 1.42 گرم اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه و 1.86 گرم اسیدهای چرب اشباع شده)
آهن: 0.08 میلی گرم
ویتامین E: 1.94 میلی گرم
ویتامین K: 8.13 میکروگرم

خواص زیتون ضامن سلامتی؛ 7 مورد مهم از فواید زیتون برای بدن | کوئیک فیت
نحوه استفاده
فرد می تواند با افزودن آن به سالاد و سبزیجات از روغن زیتون بهره مند شود. مردم می توانند زیتون و روغن زیتون فرابکر را به انواع غذاها از جمله سالاد، سبزیجات خام یا بو داده و پاستاهای سبوس دار اضافه کنند. انواع با طعم ملایم روغن زیتون فوق بکر می توانند جایگزین کره یا روغن های دیگر در پخت شوند. مردم همچنین می توانند با روغن زیتون آشپزی کنند. در حالی که زیتون و روغن زیتون حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مفید هستند، مردم باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل آنها را در حد اعتدال مصرف کنند. روغن زیتون دارای چربی بالایی است و فرآیند نگهداری به این معنی است که زیتون ها اغلب دارای نمک بالایی هستند.

نسل‌های زیادی از مردم از زیتون و روغن زیتون به دلیل ویژگی‌های ارتقا دهنده سلامتی لذت برده‌اند. زیتون دارای کلسترول پایین و منبع خوبی از فیبر غذایی است که بدن برای سلامت روده به آن نیاز دارد. آنها همچنین سرشار از مواد معدنی هستند بدن برای عملکرد نیاز دارد، مانند آهن و مس. با این حال، بهتر است زیتون را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا تولیدکنندگان معمولا آن را در آب نمکی که دارای نمک بالایی است نگهداری می کنند.

زیتون و روغن زیتون اعجاب انگیز - گروه مواد غذایی صوفیکو

روغن زیتون بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی مدیترانه ای است که می تواند به افراد در حفظ وزن سالم، پیشگیری از بیماری قلبی و عمر طولانی تری کمک کند. رژیم غذایی شامل غذاهایی است که حاوی سطوح بالایی از چربی‌های تک غیراشباع هستند، که چربی‌های سالمی هستند که می‌توانند برای سلامت قلب مفید باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *